NUMMER 6 // 2012

4WRD, voor iedereen die vooruit wil!
WWW.4-FREELANCERS.NL

KNB lanceert speciaal model voor kleine bv
De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) heeft officieel een speciaal model voor een kleine BV gepresenteerd. Deze vorm moet het ondernemers in het midden- en kleinbedrijf en zzp'ers makkelijker maken om sneller en goedkoper een besloten vennootschap (bv) op te richten.

Het nieuwe model bestaat uit een notariële oprichtingsakte met statuten die tot een minimum beperkt zijn. De KNB hoopt met deze maatregel de administratieve lasten voor kleine ondernemers te verlichten en ondernemerschap te stimuleren. Het model is speciaal ontwikkeld in het kader van de Small Business Act for Europe (SBA) die op 30 mei 2011 door de Europese ministers van Economische Zaken is aangenomen. Het motto hierbij was 'think small first' en draait om het versimpelen van de regelgeving voor het MKB en het verminderen van eventuele administratieve lasten.


Wordt uw nieuwe auto optijd geleverd?
Met ingang van 1 juli 2012 worden de CO2-grenzen aangescherpt. Deze CO2-grenzen bepalen het bijtellingspercentage voor het privégrbuik van uw zakelijke auto. Dit betekent dat auto’s zuiniger moeten zijn om bijvoorbeeld in aanmerking te komen voor een laag bijtellingspercentage.

Vóór 1 juli laten leveren
Als u op dit moment bezig bent met de aankoop van een nieuwe auto, is het raadzaam na te gaan onder welk bijtellingspercentage deze auto onder de huidige en de nieuwe regeling valt. Als de auto namelijk onder de nieuwe regeling kwalificeert voor een hoger bijtellingspercentage, dan is het belangrijk de auto vóór 1 juli 2012 te laten leveren. In dat geval mag namelijk nog uitgegaan worden van de CO2-grenzen zoals deze op dit moment gelden. En zodoende kan nog wel aanspraak worden gemaakt op het lagere bijtellingspercentage. Dit lagere percentage blijft vervolgens gelden zolang de auto eigendom van u of uw onderneming is.

Lukt het niet de auto vóór 1 juli te laten leveren, dan is het fiscaal verstandiger om een model te kiezen dat voldoet aan de normen die vanaf 1 juli gaan gelden.

www.4-freelancers.nl

IN DIT NUMMER:

Laat u keuren!

Tips om nieuwe klanten te signaleren

Gaat uook de grans over?

Interessante opdrachten uitgelicht!


IBAN - checklist voor ondernemers
Vanaf 1 februari 2014 moet iedereen het IBAN-rekeningnummer gebruiken. Hoewel het nog ver weg lijkt, is het toch zaak om nu al voorbereidingen te treffen. Het kan namelijk gevolgen hebben voor uw administratie en/of bedrijfsvoering. Op de website www.overopiban.nl vindt u een checklist, die u op weg helpt met de nodige voorbereidingen.


Gemeenten doen te weinig zaken met zzp'ers
Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel blijkt dat gemeenten te weinig zaken doen met zzp'ers. Gemeenten zijn vaak verrast over het grote aantal zzp'ers dat in hun gebied woont en werkt. Zij doen dan ook nauwelijks zaken met lokale zzp'ers.

Uit het onderzoek blijkt ook dat gemeenten meer aandacht moeten besteden aan de bedrijfshuisvesting van zzp'ers. Bijna een vijfde van alle zzp'ers zoekt naar andere huisvesting in de eigen gemeente. Het gaat daarbij niet alleen om flexibele kantoorruimte. Ook kleine werkplaatsen zijn gewenst en bedrijfsverzamelgebouwen die samenwerking eenvoudiger maken. Verder willen zzp'ers gemakkelijker meedoen aan aanbestedingen van de overheid.

In heel Nederland groeide het aantal zzp'ers in de afgelopen vijftien jaar van 400.000 naar circa 800.000.

5 tips om nieuwe klanten te signaleren
Als zzp'er bent u altijd op zoek naar nieuwe klanten en opdrachtgevers, zelfs wanneer u net aan een nieuwe klus bent begonnen. Immers: zonder klanten en opdrachtgevers heeft u geen inkomsten. Hieronder vindt u een paar veel voorkomende en minder gebruikte tactieken om uw klantenkring verder uit te breiden.

1. Onderscheid uzelf van de concurrentie: 'Waarom zou ik voor u moeten gaan?' is bij verkoopgesprekken dan een vaak gestelde vraag. Zorg ervoor dat u een kordaat antwoord paraat heeft; kort en krachtig zijn in dit geval sleutelwoorden..

2. Maak een professionele indruk: zzp'ers beschikken niet altijd over dezelfde middelen als grote ondernemingen. Maar ook als zzp’er kunt u al snel een professionele indruk maken; dit doet u onder meer door ervoor te zorgen dat al uw communicatie-uitingen tot in de puntjes verzorgd zijn: website, nieuwsbrief, visitekaartjes huisstijl, een compleet LinkedIn-profiel met referenties van (m)eerdere opdrachtgevers.

3. Steel van uw eigen klanten/opdrachtgevers en concurrenten: zakelijk gezien kan het behoorlijk lucratief uitpakken om eens een kijkje te nemen op de websites en portfolio's van zowel uw bestaande klanten als uw concurrenten. Hier zult u vaak bedrijven en cliënten tegenkomen die ook voor u interessant zouden kunnen zijn om te benaderen.

4. Volg ontwikkelingen bij directies op de voet: het is raadzaam om eventuele veranderingen binnen interessante organisaties in te gaten te houden. Wanneer u hoort dat er bij een bepaald bedrijf in uw sector een nieuwe marketingdirecteur is aangesteld, is het tijd voor actie. Nieuw management wil meestal een eigen stempel drukken op de bedrijfsvoering en staat vaak open voor nieuwe proposities. Hét moment om jezelf te profileren!

5. Maak bladwijzers van vacaturesites: het kan lonen om verschillende vacaturesites in de gaten te houden. Niet om te kijken voor uzelf, maar omdat u hiermee de bedrijven signaleert die ook in de huidige tijd in staat zijn om nieuw personeel aan te nemen, zowel vast als flexibel personeel.


Zoek een passende opdracht

Productspecialist - Gelderland >>

Applicatietester - Assen >>

Excasso Pension Specialist - Den Haag >>

Projectmanager - Zeeland >>

Senior Business Analyst - Brussel >>

Gaat u ook de grens over?
Dankzij internet doen steeds meer kleine ondernemingen aan internationale handel. Een kwart van alle bedrijven doet momenteel zaken over de grens. Dat blijkt uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel. In het verleden waren vooral grote bedrijven internationaal actief.

Volgens het onderzoek van de Kamer van Koophandel importeert 49% van de ondervraagde ondernemers die internationaal actief zijn goederen en 8% diensten. Daarnaast exporteert 37% goederen en 38% diensten. Europa is de belangrijkste afzetmarkt. Duitsland en België zijn het populairst. Buiten Europa wordt vooral zaken gedaan met de Verenigde Staten en Azië.


Laat u keuren
Stichting ZZP-erkend heeft onlangs een keurmerk gelanceerd voor zelfstandigen zonder personeel. Dit kenmerk kan het bedrijfsleven veel tijd en geld schelen. Werkgevers kunnen namelijk in een database met zelfstandigen zien of de door hun ingehuurde werkkracht voldoet aan een aantal juridische en fiscale kenmerken, bijvoorbeeld de eisen die de Belastingdienst stelt in de vorm van de zogeheten VAR-verklaring.

ZZP-erkend deelt certificaten uit en houdt gegevens van de aangesloten zelfstandigen actueel. Het is de eerste certificering vanuit werkgevers, waarmee ze met 1 druk op de knop kunnen zien met wie ze te maken hebben. Op dit moment bestaat de database uit nog maar 200 zzp'ers, maar ZZP-erkend voert met diverse organisaties gesprekken om het bestand snel uit te breiden.

Wilt u zich registreren? De kosten van zelfstandige certificering (zonder uitnodiging van een opdrachtgever) bedragen € 25,00 (excl. BTW). Meer informatie over het nieuwe keurmerk van ZZP-erkend vindt u hier.

4WRD is een uitgave van 4-freelancers.nl en wordt verspreid onder alle abonnees van
4-freelancers.nl. Afmelden? Klik hier om u direct af te melden voor deze digitale nieuwsbrief.

4-freelancers.nl is een initiatief van SkillSource.
Copyright (C) 2012 | SkillSource | All rights reserved.